Bonifatiusloop

MERWIN DOLLISON EN MARISKA KRAMER WINNAARS 9e BONIFATIUSLOOP

Het plein voor de Bonifatiuskapel in Dokkum was zaterdag één grote vlaggenzee. Heel feestelijk en gezellig, maar het weer was somber en slecht. Op deze zaterdag werd de 9e Bonifatiusloop georganiseerd door Loopgroep Dokkum, de Sportstichting Metslawier en Sportvereniging Friesland.

Met 120 vrijwilligers heeft men er alles aan gedaan om het de wandelaars en hardlopers een prachtige sportdag te bezorgen. Schitterend parkoers, prima verzorging onderweg en bij de finish speelde het boerenkapel van Kollum voor extra sfeer. Dankzij de vele sponsoren kon men de winnaars een leuke prijs aanbieden en waren er bloemen voor de mensen die het erepodium mochten betreden. De Lokale Omroep radio Noordoost Friesland was vanaf de start rechtstreeks in de uitzending. De weersvoorspelling was erg somber, toch kwamen er 350 wandelaars, meer dan 300 jeugdlopers en bijna 500 deelnemers bij de hardloopwedstrijden en prestatielopen over 5 – 10 – 21.1 km.

(Foto: Janke v/d Schaaf)

s’Morgens bij de wandeltocht viel er regen en de wind stak op. De hardlopers kregen ook een pittige loop voor de kiezen vanwege de harde tegenwind op de laatste kilometers. De zon was even te zien maar dat was maar van erg korte duur.

Het parkoers liep voor een groot gedeelte over de bolwerken van Dokkum, langs het Dokkumer Grootdiep, over de historische Walddyk en via de wijk Kooilanden terug naar het plein voor de Bonifatiuskapel.

Voor de starts van de 21.1 – 10-5 km was presentatrice Simone Scheffer van Omrop Fryslan uitgenodigd om het startschot te lossen. Simone loopt zelf ook en deze vrouw met een hart voor de sport was graag bereid dit te doen. Nadat ze de lopers succes had gewenst schoot ze de bijna 500 deelnemers weg.

Bij de voorinschrijving leek het er even op dat er geen sterke winnaar bij de heren mee zou doen, maar op de dag zelf meldden zich nog Merwin Dollison uit Winsum (winnaar van de Merenloop)  en Peter Bruinsma een snelle veteraan uit Nijverdal. Zij zouden de wedstrijd spannend maken. Merwin Dollison was tot het uiterste gegaan en kon als winnaar direct na de finish uitgeblust even op het wegdek gaan uitblazen. Hij had het zwaarder gehad dan bij de Merenloop maar was heel blij dat hij Peter voor kon blijven en was tevreden met zijn tijd 1.15.07. Peter finishte in 1.15.20. Henri Veldman van AV Heerenveen finishte als derde in 1.19.25. Henri had de race samen met Mariska Kramer gelopen. Deze SV Frieslandathlete won bij de vrouwen in 1.19.29 en verdiende hiermee de bonusprijs.

Auke Postma Damwoude was de snelste veteraan M55 in 1.29.20 Yvonne Kassenberg Burgum werd 2e in 1.27.32 voor Inge v.Schaick Leeuwarden 1.32.21

Frank Smidstra Lionitas won de 10 km in 36.02 bij de vrouwen won Brenda de Jong Impala 43.38 voor Itty Speelman Heerenveen 47.46 en Marit Houtsma SV Friesland 47.50

Patrick Postma de Blesse won de 5 km in 19.01 bij de vrouwen was het SV Frieslandtalent bij de meisjes junioren Charissa Zijlstra uit Lekkum een klasse apart 21.33 was haar tijd. Heb rustig en ontspannend gelopen was haar reactie, ze is heel goed in de triathlon.

De uitslagen zijn direct na afloop geplaatst op: