DE NYE SPORTIVE KOER FAN OMROP FRYSLAN DEZE WEEK VOOR JAN KOOISTRA

DE NYE SPORTIVE KOER FAN OMROP FRYSLAN DEZE WEEK VOOR JAN KOOISTRA

koer 1

Fragment – Omrop Fryslan

Iedere week op zaterdagmiddag 13.15 uur is in het programma van Omrop Fryslân Sneon Yn Fryslân De sportive Koer Fan  Frylân te beluisteren. Van Nynke en Diana.

Dit is een programma waar een sportvrijwilliger aan het woord komt die door een andere sportvrijwilliger is genomineerd als sportvrijwilliger van de week. Hij/zij vertelt dan wat ze voor de sport doen, het leukste is dat er van heel veel sporten mensen aan het woord komen.

Vorige week was Nico Oostra de vrijwilliger, hij was genomineerd door Evert Rodenhuis van Littens, Nico maait het sportveld van Weidum al vele jaren en met plezier en krijgt vaak complimenten dat het kaatsveld van Weidum er altijd keurig uitziet. Ook draaft Nico meer dan 40 jaar, zijn zoon Roelof is ook een draver, lid van SV Friesland en heeft al heel wat prijzen in de wacht gesleept. Roelof loopt ook marathons dat heeft Nico ook gedaan maar nu hij 62 is doet hij het wat kalmer aan.

Hij geeft de sportkoer door aan Jan Kooistra uit St.-Jabik hij is samen met zijn vrouw Josefien de oprichter van SV Friesland die jaarlijks tientallen hardloop wedstrijden en prestatielopen organiseert en mee organiseert in Friesland, Groningen en Drenthe.  Over drie weken zijn ze weer bij de Berenloop Marathon op Terschelling actief als vrijwilliger, parkoersuitzetten, speakeren, etc  hij is ook één van de mannen van het eerste uur dat de Berenmarathon 20 jaar geleden is opgestart.

Donderdag heeft Jan de mand ontvangen met lekkere en nuttige dingen die er o.a. door Nico zijn ingestopt, hij mag er ook uithalen wat hij lekker, drop, Duvelbier, en leuk vind om te krijgen maar moet er ook weer nieuw spullen/dingen in doen voor de volgende vrijwilliger die hij mag aanwijzen.

Zaterdag 13.15 uur zal hij zijn verhaal doen op omrop fryslân, dan wordt hij door Jaansje gebeld, hij zit dan in Duitsland waar hij en Josefien met een bus vol hardlopers van SV Friesland naar toe zijn gegaan, zij om te supporteren de anderen om de Teutenlauf te doen, een pittige loop met meer dan duizend deelnemers en komt dan  rechtstreeks in de uitzending. Hij hoopt dat de bereikbaarheid van de telefoon beter is dan in Oude Willem op de camping, dan komt er niets van terecht van zijn verhaal.

Er zit in de koer ook een boekje bij waar iedere vrijwilliger een stukje in mag schrijven, de meesten zijn in het Fries, Jan doet het maar in het Franekers, met wat Bildts en Hollands er bij. Fries heeft meester hem nooit geleerd.

Schoondochter Jacobine de vrouw van zoon Johan maakte even een foto van Jan en Josefien met de koer waar ze best trots op zijn om die te mogen ontvangen voor hun 36 jaar vrijwilligers werk voor SV Friesland en de hardloopsport in het noorden.  Jan kreeg al eens een lintje van de koningin en josefien één van Omrop Fryslân dat vond ze nog mooier dan één van de Koningin.