De 10 van Boksum

ALBERT VAN DER ZIEL EN LIESBETH ANDREA SNELSTEN  DE 10 VAN BOKSUM

Bij iedere organisatie heb je een boegbeeld nodig die de  kar trekt, in Joure bij de Joustermerkeloop  is dat Roel de Jong in Boksum bij de 10 van Boksum is dat  Frans Adema.

Drie jaar geleden vroeg Frans aan Jan Kooistra van SV Friesland of hij met SV Friesland met het activiteitencomité van het Dorpshuis It String een prestatieloop wilde organiseren.

Hij zorgt voor de vrijwilligers, accommodatie en zet het parkoers uit met pijlen, lint en bordjes.

Hij had een prachtige route gevonden die hij zelf vaak liep en daarbij inspreratie had opgedaan.

De route werd gemeten en iets aangepast om de exacte  10 km te krijgen.

De datum werd gepland op de zondag na de Joustermerkeloop, die was vrij en iedereen loopt toch niet in Joure.

De eerste keer 100 deelnemers aan de start, vorig jaar 115 en nu stonden er meer dan 150 lopers aan de start. Deelnemers uit de wijde omgeving en sommigen hadden zaterdags ook in Joure al meegenomen. Bij de Roekenloop in Weidum waren deze lopers uitgenodigd om mee te doen en dat deden ze graag.  Ook deze loop gaat door de weilanden en over rustige landwegen.

De zon scheen maar er stond een flink stukje wind, het bleef droog en was het genieten van deze loop. Onderweg verzorging met water en bij de finish de bekende SV Frieslandverzorging in de tenten. In de jurytent twee vrijwilligers van It String die het nu ook weer lukte om al de tijden en nummers te noteren.

Het was even improviseren in het dorpshuis dat grondig wordt verbouwd en nog niet klaar is. De kleedruimte stond vol bussen verf dus even verkleden in andere zalen en douchen kon niet. Geen probleem voor lopers dan doen we dat toch thuis! Verkeersregelaars hadden de auto’s van de lopers een parkeerplaats gewezen zodat het plein voor het dorpshuis gezellig vol kon lopen met deelnemers. De dames van de inschrijving konden de drukte aan en voorzag iedereen van een startnummer.

Om half elf eerst de jeugdloop, om elf uur de 5 en drie minuten later de 10 km. Vorig jaar was er iets meer jeugd maar het was er niet minder spannend om. De winnaar kregen een lekkere prijs aangeboden. Voor de snelsten van de 5 en 10 was die er ook dank zij Bakker Sijbesma. Frans reikte deze vlot na de finish uit.

Vol lof was men over de route, pijlen en verzorging. Ook nu kon men kiezen uit lopen voor een medaille of voor organisatiekosten. Voor de jeugd was er voor iedereen een medaille/plaquette, voor de jongste Joost 2 jaar was er ook nog een verrassing. Een boekje van Pim de Muis.

Voor al de vrijwilligers was er na afloop soep en broodjes. Fijne ploeg om mee samen te werken.

Janke v.d.Schaaf maakte een fotoreportage en de lopers werden uitgenodigd voor de Fytrisloop in De Westereen, de volgende loop van SV Friesland op zaterdag 13 oktober.

Albert v.d.Ziel Berlikum won de 10 km. In 38.08 2e Auke Postma Damwoude 40.35 3e Simon Regnerus Marrum 40.46 4e Jasper Keizer St.-Anna 41.17 5e Giorgio Delea Franeker 41.54

Vrouwen: 1e Liesbeth Andrea Huins 46.20 2e Miranda Hornstra Wergea 49.21 3e Tracy v.d.Ploeg Damwoude 54.43 4e Janny Smeenge Boksum 56.59  5e Johanna Noot Veenwouden 58.28

5 KM: 1e DouweJan Krol Mantgum  20.09 2e Jelmer de Rijke Deinum 20.54  3e Harold Brouwer Heerenveen 21.15  4e Ed v.d.Steeg Veenwouden 21.31  5e Daniel Le Ferne Deinum 23.25

Vrouwen: 1e Marijne Houwink Boksum 21.25  2e Lisa Muizer Leeuwarden 24.07  3e Yvonne de Vries Wommels 24.18  4e Jolanda Muizer Leeuwarden 26.01  5e Alinda Houwink Boksum 28.50