Bulleloop Lekkum

BULLELOOP LEKKUM HARDLOOPFEEST VOOR 251 HARDLOPERS.

Foto’s Christiaan Valk
Foto’s Janke v.d. Schaaf

Mei is een drukke hardloopmaand voor de SV Friesland, Wijtgaard, Stiens, Lekkum,Oenkerk en Owesyl St.-Jabik op Het Bildt organiseren ze een prestatieloop over verschillende afstanden.

Ideaal voor de lopers die 16 juni de Slachte gaan doen of 3 Juni de Loop Leeuwarden.

Duco Zijlstra uit Lekkum regelt bij de Bulleloop op deze woensdag voor Hemelvaartdag, vraagt vrijwilligers en accommodatie van de Kaatsvereniging Reitsje Him.

De te lopen routes geeft hij aan met kalkpijlen die bij veel regen oplossen. En dat overkwam hem dan ook zodat hij woensdagmorgen opnieuw alles moest pijlen daarna bleef het droog.

Dit keer had hij extra dingen te regelen omdat men aan de wegen werkt in Lekkum moest de start en finish worden verplaatst. Ze verhuisden nu naar het evenemententerrein en dat was een prima oplossing, nog veiliger en gezelliger dan de oude startplaats. Ruimte genoeg voor de finishboog en verzorgingstent.  DJ Chris uit St.-Anna zorgde voor de muziek en geluid. Ook was het loopfeest te volgen op zijn site door een webcam te plaatsen.

De inschrijving was in het gebouwtje van de KV Reitsje Him en daar melden zich 251 deelnemers voor de 2-5-9-16 km. Om de lopers de ruimte te geven werd er in twee gedeelten gestart  en werd voorkomen dat de jeugd in verdrukking kwam. Verkeersregelaars zorgden voor een veilige oversteek.

Onderweg waren er drie verzorgingsposten waar de lopers drinken werd aangeboden, de vrijwilligers hadden het hier behoorlijk druk met het aanreiken van de bekertjes. Na de finish was er hete bouillon, thee en vruchtendrank en fruit. Een service waar SV Friesland om bekend staat.

Op de route zijn mooie binnenpaden opgenomen waar roosters zijn om het vee binnen hun gebied te houden. De meesten heeft Duco afgedekt maar er zijn zoveel dat er ook zijn die men zonder mat moet passeren. In de 32 jaar dat de SV Friesland lopen organiseert is er nog niemand in een rooster geblesseerd geraakt, maar nu overkwam dat wel één van de vrouwen die meeliep. Yvonne Hagels Met een flinke wond aan haar knie moest ze zich onder behandeling van een arts stellen. De organisatie wenst haar beterschap en spoedig herstel en bedankt de vriendin Froukje  dat zij bij haar bleef om te verzorgen.

De lopers waren Duco en de SV Friesland erg dankbaar dat ze zo’n mooie route hadden uitgezet en op deze avond voor een lang weekend deze loop organiseerden. De zon scheen maar de harde wind zorgde er voor dat het pittige loop was. Goede testloop dus, bij de Loop Leeuwarden en de Slachte kan het ook hard waaien.

Voor de jeugdige lopers waren er prijzen voor de snelste drie aankomende. De andere lopers lopen voor organisatiekosten en 10% wil een medaille. Op de finish worden al de startnummers en tijden genoteerd welke zo spoedig mogelijk op de site www.svfriesland.nl worden gepubliceerd. Janke v.d.Schaaf en Christiaan Valk maakten foto’s welke dezelfde avond al op de site stonden.

Bij veel lopen werkt men met een chip in de schoen of startnummer. Bij deze lopen van SV Friesland gaat het handmatig, de kosten zijn lager en door ervaring  heeft men al de gegevens vlot op papier.

Duco en Astrid bedankten al de vrijwilligers voor hun inzet, mede dank zij hun was ook deze Bulleloop weer een succes.

Uitslagen.

16.5 km.: 1e Franke Smidstra Leeuwarden 1.01.42  2e Ate Bijlsma Garyp 1.09.22 3e Pieter Talsma Warten 1.09.30  4e Leander de Graaf Leeuwarden 1.11.05  5e Peter Sibma Garyp 1.11.19

Vrouwen: 1e Elles de Vries Leeuwarden 1.16.47  2e Lydia Klessens Leeuwarden 1.20.25  3e Sjoerdje Keizer Tzum 1.30.09  4e Jolanda Muizer Leeuwarden 1.31.16  5e Sandra Tamminga Leeuwarden 1.33.46

9.1 Km.: 1e Albert v.d.Ziel Berlikum 33.01  2e Jort van Zutphen Weidum 34.08  3e Mechiel Zantema Leeuwarden 35.16  4e Simon Regnerus Marrum 35.58 5e Daniel de Jong Tzum 36.41