Bovensmilde

JAN VENHUIZEN EN MARISKA KRAMER WINNEN
HALVE MARATHON VAN BOVENSMILDE

21 augustus konden de hardlopers in Noord Nederland een keuze maken uit drie wedstrijden; Bovensmilde, Zwartsluis en Hollandscheveld. In Bovensmilde organiseerde de ijsvereniging Voorwaarts voor de 24e keer de halve marathon van Bovensmilde. Dat doen ze ook al vele jaren in samenwerking met Sportvereniging Friesland.

De ijsvereniging Voorwaarts is een actieve club die een mooie ijsbaan heeft en ruime kantine met grote berging voor het materiaal. Voor het douchen kunnen ze gebruik maken van de nabijgelegen accommodatie van de voetbalvereniging.

Aan de halve marathon deden altijd heel veel lopers mee, men zat zelfs rond de 400 deelnemers. Nu er de laatste jaren zoveel loopevenementen bijgekomen zijn is het deelnemersaantal in Bovensmilde ongeveer gehalveerd. Door het grote aanbod hoeven de lopers niet meer ver te reizen om deel te nemen aan een loop. Er is er altijd wel één in de buurt. Er zijn de laatste jaren ook veel loopgroepen ontstaan waar lopers terecht kunnen voor hun wekelijkse training. Soms gaat men gezamenlijk naar een groot loopevenement met duizenden deelnemers. Maar velen houden het bij hun trainingsuurtjes bij de loopgroep.

Kleine organisaties moeten het dus doen met wat minder deelnemers, maar met de kleine 200 deelnemers was de ijsclub in Bovensmilde best tevreden, al zouden ze wel graag meer jeugd aan de start krijgen. Er is een leuk rondje uitgezet, veel publiek en voor de snelste lopers in een leeftijdsgroep waren er prachtige bekers beschikbaar gesteld. Alle jeugdige deelnemers krijgen voor hun paar euro inschrijfgeld ook nog een mooie medaille en drinken na de finish.
De loop wordt altijd georganiseerd op de laatste zaterdag van de vakantie of in de vakantie.
De club gaat op dezelfde voet door en organiseert volgend jaar voor de 25e keer de halve marathon van Bovensmilde op het einde van de schoolvakanties.

Donkere wolken hingen zaterdag boven Bovensmilde, afgewisseld met zon en er stond aardig wat wind. De startboog moest flink vastgezet en verankerd worden, maar het bleef droog. Heel mooi voor het publiek en de vrije markt op het nabijgelegen ijsbaanterrein.
Een pittige loop zou het worden, bij de maïsvelden achter op het parkoers was het behoorlijk war,m maar de organisatie had voor voldoende drinken en natte sponzen gezorgd. Ook na de finish was er bouillon en sportdrank.

Bij de jeugdloop waren wat minder deelnemers dan vorig jaar maar het plezier was er niet minder om. Nu kwam de iets minder snelle loper ook in aanmerking voor een mooie prijs. Vol trots hielden ze dan ook hun beker omhoog en ontvingen applaus op het ereschavot.
De jongste deelnemers waren nog maar 4 jaar jong, bij de 6 km liepen de oudste deelnemers mee. Berend Schreuder uit Zweeloo, hij wordt volgende week 81, liep de 6 km in 47.56. Wijbren Visser uit Harlingen liep ook nog mee maar kan niet meer hardlopen, hij loopt achter zijn rollator de nodige kilometers. Wijbren wordt volgende maand 88 jaar. Ook keurige prestatie van de 75 jarige Henk Meijering uit Assen, hij volbracht de halve marathon in 2.04.59

De andere drie afstanden hadden een 70 tal lopers per afstand, hierbij ook Noordelijke toppers zoals Jan Venhuizen, Remon van Lunzen, Mariska Kramer en Bertha Bruggekamp. Zij maakten ook de wedstrijd. Jan Venhuizen nam meteen in de eerste ronde voorsprong op Remon van Lunzen en stond die niet meer af. Mariska Kramer van SV Friesland is op dit moment de sterkste vrouw in het Noorden. Dat was ook te zien bij deze loop waar ze het rustig aan zou doen, maar het parkoersrecord bij de vrouwen toch nog en passant verpulverde. Ze traint bij Jelle Luinstra uit Dronrijp en heeft daar veel profijt van. De eerste prijs en de premie voor het verbeteren van het record en fijn gelopen.

Dankzij de sponsoren en de lotenactie konden de prijswinnaars een envelop met inhoud in ontvangst nemen. Voor de nummers één waren er ook bloemen. Leuk was het dat er lopers bij waren die voor het eerst op het ereschavot stonden en een prijs wonnen. Dankzij de inzet van de vele vrijwilligers is deze loop ook weer een succes geworden.

FOTOS http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=81C0614F03F623AE

Jan Venhuizen Smilde won de halve marathon in 1.14.03 voor Remon van Luzen Leeuwarden 1.17.40 3.Erik Kuijer Ruinerwold 1.23.20 4.Henk Olijve Haren 1.27.27 5. Bob v.d.Weg 1.28.21

Vrouwen: 1. Mariska Kramer Drachten 1.22.02 2.Bertha Bruggekamp Smilde 1.32.39
3.Adrie Hartholt Appelscha 1.45.37 4.Froewkje Herder Ravenswoud 1.49.12 5.Trees v.Bohemen Nijmegen 1.52.33