Kromme Rijn Zwemtocht

Kromme Rijn Zwemtocht (24 kilometer)

21 augustus 2011.

Net als 2 jaar geleden heb ik meegedaan met deze lange zwemtocht.

Zondagmorgen 21 augustus op mijn verjaardag om 10.00 uur werden alle “zwemgekken” losgelaten en mochten we van start. Er gingen 16 solozwemmers van start en dat was een nieuw record. Tevens deden er vele teams mee. Teamgrootte mag je zelf samenstellen alsmede de volgorde en afwisseling van kilometers Het is zuiver recreatief. Dus er waren teams van 2 tot 9 personen. Solozwemmers kwamen uit Nederland, België, Zweden en Oostenrijk en natuurlijk Friesland. Iedere solozwemmer heeft een kanobegeleider.

Na 1 minuut zwemmen kwam er een dikke bui met gelukkig maar 1 onweersklap dus we konden door. Later iets beter weer en op het slot nog wat druppen van bovenaf. Het water was koud en naar mijn mening stond er minder stroming dan

2 jaar geleden toen ik voor het eerst meedeed.

Na vele mooie plekjes, veel bochten en een schone natuur kwam ik bij de 1e sluis na dik 4 km. Hier moet je er uit en de kano van je begeleider mee sjouwen naar de achterkant van de sluis. Even een broodje naar binnenwerken, wat drinken en weer verder. Na weer 6 km volgt een 2e sluis. Ik denk dat op de eerste 8 kilometer er wel een paar honderd mensen langs de kanten en op de bruggen stonden. Je krijgt niet alles mee maar het stimuleert wel. Zeker als je kanoër op een gegeven moment langszij komt en een Tom Poes gekregen heeft voor de zwemmer van het publiek. Iedere solozwemmer kreeg een Tom Poes. Toch leuk en dat van wildvreemde mensen.

Het ging best goed al had ik bij de 11e km een klein dipje. Bij de 3e verzorgingspost op 15 km bij een steigertje (je eet en drinkt in het water) kronkelden de ringslangen om je heen. Best wel geinig. Na 19 km wederom een dipje. Bij de 20e km op de 4e verzorgingspost een appeltje in het water gegeten. Inmiddels zat daar een zwemmer met serieuze onderkoelingsverschijnselen.

Vervolgens weer verder en na dik 24 kilometer kwam de streep in zicht. Daar moet je dan een vrij hoge walkant op. Even een hupje en daar lag ik op de kant met een vervelende kramp in de kuit. Maar ik had het gehaald.

7 uur en 15 minuten. Of wel 38 minuten langer dan vorige keer. Ouderdom, kou, te weinig getraind, of zenuwachtig omdat ik deze dag mijn 49e verjaardag in het water vierde. Maar ja snoepjeshappen onder water deed je vroeger ook al op je verjaardag.

Van de 16 mensen werd ik 13e en had zelfs nog teams achter mij.

Inmiddels zijn we weer droog achter de oren. Nog een paar triatlons en dan zien jullie mij weer terug in het vertrouwde loopcircuit.

Groet

Bouke Fennema