Bonifatiusloop

REMON VAN LUNZEN EN MARISKA KRAMER SNELSTEN IN DOKKUM

Uitslagen 19 maart 2010 via www.uitslagen.nl

Foto’s van Janke van der Schaaf (Picasa)

Schitterend mooi weer bij de 10e editie van de Bonifatiusloop in Dokkum. Zon, beetje wind, temperatuur rond de 10 graden en een record deelname op alle afstanden. Honderden vlaggen, spandoeken en dranghekken en duizenden vlaggetje sierde de start en finish op het bronplein bij de Bonifatiuskapel in Dokkum.
Vrijdag was men met man en macht bezig alles klaar te zetten voor deze jubileumeditie. Alle vlaggenmasten werden opgezet, de dranghekken geplaatst, de tijdwaarneming gereed gemaakt plus geluidsinstallatie verzorgd door SportsCom.nl  uit Winsum. Bij geen ander loopevenement is het zo ’n vlaggenzee als hier in Dokkum, waar de Nederlandse vlaggencentrale is gevestigd en Santexo die ook veel spandoeken heeft geleverd. Met de duizenden krokussen in alle kleuren en de zon was het een prachtig gezicht.

SV Friesland had ook de verzorgingswagen en tenten geplaatst en ook de verzorging voor onderweg meegenomen. Zo stond vrijdagavond alles al gereed voor de start die zaterdagsmorgens om 8.00 uur zou plaatsvinden. De hele nacht was er bewaking op het plein en bij de kapel.

Om 8.00 uur gingen de wandelaars van start voor de 21 km een uur later was het de beurt voor de 5-10 km wandelaars. Maar liefst 400 deelnemers melden zich aan een groot succes immers er was nog een tocht in IJsbrechtum waar de FLAL haar laatste tocht van het seizoen organiseerde en ook 600 wandelaars mocht verwelkomen. De wandelclub uit Metslawier regelde de tocht in Dokkum. Onderweg was er voldoende verzorging en de route was met klalkpijlen aangegeven. Terug in Dokkum kwam iedereen op de foto en kon die bewonderen op de site www.dokkumbonifatiusloop.nl

schooljeugd
Om kwart voor één was het de beurt voor de schooljeugd om hun afstand te gaan hardlopen. De oudste jeugd 3 ronden, de jongeren 2 ronden en de jongste jeugd één ronde. Maar liefst 350 lopers van 12 scholen uit Dokkum en omgeving. Voorlopers voorkwamen dat er valpartijen ontstonden en kon het Rode Kruis de pleisters in de tas houden. Het was een fantastisch loopfeest voor de jeugd ouders en grootouders die massaal aanwezig waren. De clowns met een missie van Kuritsa waren aanwezig , zij doen veel voor zieke mensen, jeugd, ouderen en treden op in ziekenhuizen, verzorgingshuizen etc.
De opbrengst van de jeugdloop was € 850,00 die mocht Adriana Westra de hoofdclown in ontvangst nemen, Santexo had de shirts beschikbaar gesteld en daarop tekeningen afgedrukt. Sisa kinderopvang stelde de medailles beschikbaar, bij de SV Frieslandstand kregen ze drinken, fruit en fruitkoekjes.
Er werden geen startschoten gelost maar met de toeter gaven degenen die de mooiste tekeningen hadden gemaakt het startsein.

Om 2.00 uur was de start voor de halve marathon, Syp v.d.Ploeg van de Kast gaf het startschot, een kwartier later mocht hij dat nog eens doen voor de 5 en 10 km lopers, hier liep hij zelf ook mee.

7 seconden te kort
1:11:00 was de tijd om het parkoersrecord te verbeteren en daarvoor was een premie van € 250,00 beschikbaar gesteld. Deze tijd moesten de snelste mannen kunnen verbeteren. Bij dit prachtige weer had de organisatie daar ook op gerekend. Het was heel spannend toen Remon richting finish kwam maar hij kwam 7 seconden te kort, ondanks alle toejuichingen lukte het hem niet om de premie in de wacht te slepen.  Voor de vrouwen was de tijd 1.18.00 Mariska Kramer wist dat en onderweg had ze bij de 5 km punten al een paar keer op haar horloge gekeken en het zat goed, in in 1.16.00 kwam ze met een sierlijke sprong over de finish.

Jan Kooistra van SV Friesland was de speaker die de deelnemers op zijn manier binnen haalde. Na de finish van de eerste lopers op de verschillende afstanden was meteen de prijsuitreiking op het plein. Geldprijzen werden uitgereikt allemaal mogelijk gemaakt door de vele sponsoren en de vrijwilligers die het werk verzetten. Na de finish werden de lopers verwend met bouillon, thee, vruchtendrank en fruit door de SV Frieslandvrouwen. In de tent konden ze even uitrusten.

Al met al een heel geslaagde 10e Bonifatiusloop in Dokkum.

Meer info: www.dokkumbonifatiusloop.nl