Glazenstadloop 2010

Remon van Lunzen Fries Kampioen 10 Engelse Mijlen

BEN STELLINGWERF EN INGE VAN SCHAICK SNELSTEN IN GLAZENSTADLOOP

Zaterdag 11 september heerste er een gezellige en ontspannen sfeer in het kassengebied tussen Berlikum en Beetgum. Hier organiseerde SV Friesland en de gezamenlijke tuinders voor de 6e keer de Glazenstadloop. Zoals gebruikelijk kwamen ook dit jaar weer tussen de 300-350 deelnemers naar het kassengebied om 4 km, 8 km of 16 km te lopen.

Hier de foto’s (klik hier voor picasa-fotooverzicht)
Hier een leukfilmpje van ruim 2 minuten (youtube)

Bij de jeugd een record. Bijna 100 kinderen van diverse basisscholen uit de omgeving streden om het kampioenschap van Menaldumadeel. 1500 meter was hun de te lopen afstand. Er was een mooi rondje uitgezet over schelpenpaden en bruggetjes. Tuinder Simon v.d.Beukel fietste voorop om de jeugd te begeleiden. Ruben Brouwer uit Berlikum van groep 5/6 was de snelste op deze afstand met een tijd van 06.20. Bij de meisjes was dit Anna Jellesma uit Berlikum 7.03. Er waren veel prijzen voor de jeugd mogelijk gemaakt dankzij Jelle Eijzenga therapeutcentrum in Berlikum. Hij mocht dan ook de startschoten lossen bij de jeugd.

Na de jeugdloop was het Fries Kampioenschap op de 10 Engelse Mijlen, 4 x een ronde van 4 km en een aanloopstuk. Bij doorkomst kregen deze deelnemers een warm applaus van de deelnemers van de 4-8 km en het publiek. 5 minuten later gingen de andere lopers van start. Een mooi zonnetje maar er stond flink wat wind die er voor zorgde dat het een pittige loop werd.

Heel veel vrijwilligers hadden zich weer ingezet om er een geslaagde loop van te maken; inschrijvers, tijdjury, verzorgers, geluid, uitslagverwerking, foto en video etc. Na afloop was er voor hun en de tuinderfamilies een BBQ ook verzorgd door SV Friesland.
Bas van Zwieten van VZMuitzendbureau die heel veel mensen heeft werken in het kassengebied was ook nu weer hoofdsponsor. Hij gaf het startschot bij de 8 en 16 km. Het hardlopen liet hij aan zijn vrouw over, die ook nog een prijs won in het tuindervrouwen klassement. Dankzij zijn sponsering en de bijdrage van Versdirect en de tuinders konden de snelste lopers in verschillende leeftijdscategorieën met een mooie levensmiddelenmand verzorgd door de SPAR Berlikum naar huis gaan. Voor de hele snelle mannen en vrouwen was er ook nog een goed gevulde envelop met inhoud.
Aart Cornelissen had zijn bedrijfsgebouw beschikbaar gesteld voor de hardlopers. Bij het naastgelegen kassencomplexen van Simon en Jan v.d.Beukel   konden de vrouwen douchen. Beide mannen lopen zelf ook hard en regelden heel wat voor dit evenement. Ze hadden mooie en duidelijke borden laten maken en zorgden er voor dat de producten in tassen werden verpakt om die aan de deelnemers mee te geven naar huis.
Bij de 10 Engelse Mijlen ging Ben Stellingwerf meteen aan kop en stond die niet meer af. Remon van Lunzen bleef wel in de buurt, maar wilde zich ook niet forceren in de voorbereiding voor het NK Marathon.
Inge van Schaick won bij de vrouwen. Om de podiumplaatsen achter haar moest strijd worden geleverd, maar Jacinta Fancel hield de tweede plaats vast tot aan de finish.