360 DEELNEMERS AAN 18e EDITIE OLDE WIERDENLOOP IN OPENDE

Op deze eerste zaterdag in juli stond de hardloopkalender www.hardlopendnederland.nl flink vol met loopevenementen in Noord Nederland.  Veel traditionele lopen met vast weekend en ook die verschuiven in verband met de vakanties. Zo wordt de spoeling wat deelnemers betreft wat dunnen en moet iedereen genoegen nemen met het aantal aanmeldingen die bij hun willen lopen.  Verder zit men met de weersvoorspelling en die was buien maar waar die vallen is niet altijd te voorspellen.

Het bestuur van de Stichting Olde Wierdenloop olv. Voorzitter William Ytsma hadden er weer alles aan gedaan om het de hardlopers naar de zin te maken en ook voor het publiek en de vele vrijwilligers een leuk sportevenement te presenteren.

Om nog meer deelnemers te trekken en het nog gezelliger te maken hadden ze dit jaar voor het eerst er een wandeltocht bij gedaan en met zo’n mooi parkoers is dat ook aantrekkelijk voor deze recreatiegroep om deel te nemen. Maar ook in de wandelsport is er een volle kalender en keus genoeg.

De weersomstandigheden waren niet slecht, al moest de paraplu soms even op en was er bij buien een stevig windje maar de meeste wolken dreven over en kon de jas wel uit als de zon scheen. Ook nu had de organisatie voor voldoende drinkposten onderweg gezorgd en konden de deelnemers na de finish warme bouillon, thee en vruchtendrank plus fruit krijgen bij de verzorgingskar van SV Friesland bij Anneke en Josefien die het behoorlijk druk kregen toen veel lopers tegelijk gingen finishen.

Inschrijven kon van te vorig via internet, My Spots verzorgde de tijdregistratie met clip in het startnummer en Christiaan Valk van  https://www.facebook.com/ValkEventProductionGroup/    zorgde er voor dat iedereen speaker Jan Kooistra kon horen en muziek. Veel lopers schreven zich nog ter plaatse in. MFC De Veste is een schitterende accommodatie waar ook voldoende kleed/doucheruimte was en het sportcafé was open voor een hapje en een drankje. Ook na afloop was het hier beregezellig toen al de vrijwilligers als dank voor hun inzet consumpties werden aangeboden. De verkeersregelaars deden voordat ze het vestje aan mochten trekken een instructietest waarvoor iedereen was geslaagd.

Men beschikt over veel vrijwilligers maar ook over veel sponsoren welke via facebook en de site www.oldewierdenloop.nl  alle aandacht kregen ook tijdens de loop werden hun namen genoemd en veel hadden een spandoek op de vele dranghekken opgehangen. Ruime parkeerplaats bij de nieuwe school zodat iedereen dicht bij start/finish hun auto kon parkeren.

In totaal stonden er 360 deelnemers aan de start, de eerste start was voor de wandelaars, om 10.00 uur mochten de halve marathonners van start, dat is vroeg maar het voordeel is dat als ze binnen komen er nog veel publiek staat om hen samen met Jan feestelijk binnen te halen, zouden ze tegelijk starten met de 5 en 10 km dan is het meeste publiek weg. Een prima idee en men is ook weer mooi op tijd thuis. Ook de prijsuitreiking kon om 12.00 uur plaatsvinden, toen was iedereen bijna binnen, de jeugdloop startte om 10.15 uur, mooie groep met Rense Horinga, jaren bestuurslid nu vrijwilliger, op de fiets voorop. Voor al de jeugd een medaille, en vruchtendrink, om 10.45 uur waren de 10.3 km lopers gestart en om 11.00 uur de 6.3 km. Op deze manier komen de lopers bijna tegelijk binnen en dank zij de chip wordt iedereen geregistreerd.   Uitslagen/finish filmpjes/foto’s etc.  https://public.mysports.tv/results/ow16

fotoreportage Sjoerd Hofstra Fotografie Fryslan.  Foto’s kun je tegen betaling bestellen zie link https://www.oypo.nl/BCC7DF179B1D5D49  ook veel foto’s op www  Ook veel foto’s en filmpjes op https://www.facebook.com/OldeWierdenloop/?fref=ts

Op het plein bij het MFC De Veste stond men met ijs en stroopwafels en was er een springkussen geplaatst waar flink gebruik van is gemaakt. Al met al een geslaagde Olde Wierdenloop in Opende.

Het parkoersrecord staat op 1.18.22 gelopen in 2011 door Mariska Kramer en 1.07.56 door Wiston Too Keniaan 3 juli 2010 in 2014

UITSLAGEN: 1e Riekele Kobes 1.14.24  2e Henri Harmsen 1.21.42 3e Steven Hemsta 1.22.50  4eDorus Wolthekker 1.23.14 5e Johan Hoogeveen 1.23.55 Vrouwen: 1e Esther v.Vroonhoven 1.32.26   2eRianne Harmsen 1.33.37.   3e Liesbeth Steenbergen 1.38.01.   4e Jolien Bandstra 1.41.30.   5e Nienke Stenekes 1.46.49

6.3 km: 1e Thijs Veenstra 23.19 2e Jeffrey Böckling 23.21  3e Rico v.Velzen 23.46  4e Bart Pulrum 26.12 5e Anne Claus 26.59 Vrouwen: 1e Anneke Ausma 27.32  2e Gwenda Struiving 28.01  3e Joke Mulder 29.41  4e Ysmin Nauta 31.28  5e Jildou Struiving 32.08

10.3 KM: 1e Willem de Haan 37.58 2e Daan Sildelka 38.21 3e Folkert Visser 38.51 4e Pieter Atsma 42.51 5e Simon Regnerus 43.32 Vrouwen: 1e Elly Roorda 48.20 2e Bonny Revenberg  50.16 3e Ingrid Vries 51.42  4e Marjan Meijerink 52.50 5e Sonja v.d.Berg 55.02