1e Tulpenloop | 29.04.2023

TULPENLOOP SEXBIERUM GROOT SUCCES DE UIT KAMEROEN AFKOMSTIGE RICHIE AZOMBO WON.

Een idee wat vorig jaar ontstond bij een bezoek aan de tulpenvelden in Sexbierum-Oosterbierum om hier een prestatieloop en wandeltocht te organiseren werd zaterdag 29 april werkelijkheid en konden 500 lopers en wandelaars genieten van een gezellige en prachtige loop over o.a. de Hoarnestreek.

Christina en Anton Wijkhuijs en Papa Jan Kooistra hadden dit bedacht en kregen alle steun van de Sexbierumer Jan v.d. Meulen die samen met hun in een ver verleden een trimloop in Sexbierum organiseerden.  Hij kent veel mensen uit het dorp, wist de redactie van de UMKRANT te benaderen en hield het contact met Tjibbe van Hanenburg- Hettinga van de Tulpenvelden. Ook kon hij contact maken met de beheerder van het kassen parkeerterrein op de Juckemaleane waar heel veel auto’s konden parkeren tijdens de loop. En zette de parkoersen mee uit die wel even werden aangepast om zoveel mogelijk deelnemers langs de velden te laten lopen. Uiteindelijk werden het 11.1 km 5 km  en 6.7 km.

Omdat een deel van de Hoarnestreek geen tulpen stonden bedacht men om Anita en Klaas Tolsma te contracteren om op de gedeelte met hun draaiorgel te gaan staan draaien.

De routes werden gepijld met krijtkalk wat er na wat regenbuien weer afgaat maar omdat het vettig krijt is na een paar buien nog wel even blijft staan. Op het kabouterpad langs de ijsbaan werd ook nog maar een bordje geplaatst en bij de toegang naar het parkeerterrein waar ook een verkeersregelaar werd neergezet, dat was een prima idee en ontstond er geen parkeer overlast in het dorp.

De voorzitter van de VV A.V.C. werd gevraagd om hun medewerking voor gebruik van hun accommodatie en catering in de kantine. Dat mocht en ruimte genoeg op het AVC Vrijwilligersplein. Douche en kleedgelegenheid en toiletgebruik en in het kaartenhokje was stroom en kon Theo daar mooi het geluid onderbrengen, de start was net buiten het hek omdat het hek een opstaand randje had en waar men zich dan kon bezeren. Tjibbe Hanenburg-Hettinga deed voor de start even een praatje, en wilde in het Fries gezamenlijk aftellen van 10 naar nul, na even oefenen, iedereen kan niet Fries tellen, ging dat uitstekend bedankte de Jannen voor de opzet, waarschuwde dat je wel om het tulpenveld bij Roptazijl mocht lopen maar niet door het veld, begrijpelijk.  Samen met zijn broer Acronius sponsorde hij een deel van de kosten van de tulpen. Iedereen kreeg een bosje mee naar huis.

Christiaan had een speciale medaille ontworpen, Christina het Keycord en visitekaartje en via de SV Friesland site kon men zich aanmelden. Ook staan daar de links op van de fotoreportages van Janke en Tjeerd, jammer dat Jan Rossing zich had afgemeld maar toch was een droneopname te zien.

De nummers en tijden werden genoteerd door Anneke, Roelie, Lisette en Karst, dat viel niet mee omdat in het begin wat lopers van beide kanten kwamen, de één liep 5 km de ander de 6.6 km omdat zij die keus hadden gekregen, was de 6.6 km te lang dan kon het korter om hetzelfde laatste stuk terug naar de oversteek bij Ben Melgers te nemen.

Op het 5 km punt van de 11 km waar men om het tulpenveld mocht lopen waar het een beetje nat was stonden Thijs, Femme en Jan om de lopers en wandelaars van een beker water en chocokoekje te voorzien, na de finish stonden Jippe en Jan klaar met warme bouillon , chocomelk, vruchtendrank, water en sinaasappels. Er waren banken geplaatst en AVC had er ook een terras gemaakt waar gretig gebruik van werd gemaakt een broodje gehakbal was een topper de vrijwilligers werden hier ook op getrakteerd.

Veel lof voor de organisatie, wel wat verbeterpunten zoals een Toilet voor de wandelaars op de 11 km. Volgend jaar op zaterdag 4 mei 2024 wil de SV Friesland de deelname uitbreiden en de wandelaars van 9 tot 10 laten starten en de hardlopers om 12.00 uur en er een afstand van 15 a 16 km toevoegen.

De inschrijving start na 1 januari 2024.  Al kun je veel regelen maar de weersomstandigheden niet maar de weergoden waren de organisatoren goed gezind het was schitterend zonnig weer met 11 a 12 graden, voor de hardlopers wat pittiger dan de wandelaar er zat veel vocht in de lucht na de vele regen die hiervoor was gevallen en nu verdampte.

Jan Kooistra deed verslag bij de hardlopers, Tjibbe gaf het startsein met de toeter en Jan v.d.Meulen werd door de SV Friesland hardloopfamilie in de bloemetjes gezet met een groot bos bloemen en natuurlijk ook Tulpen als dank voor zijn inzet.

Komende zaterdag 6 Mei is de SV Friesland al weer actief dan organiseren ze de Ronde over Ried vanaf de Trije in Franeker over 5-9-12 -17 en 21 km. start 11.00 uur. Inschrijving kan tot er met vrijdag

Link naar de fotoreportage van Janke v.d.Schaaf

Fotoreportage Tjeerd de Jong

UITSLAGEN 1e TULPENLOOP SEXBIERUM ORG.SV FRIESLAND 29-04-2023