1e Brinkloop 2013

JORDY STAM SNELSTE 10 KM LOPER BRINKLOOP DIEVER.

Dinsdag 2 juli was de eerste van 9 brinklopen 2013 in Diever. De weersberichten waren gunstig later op de avond regen dus afwachten hoeveel deelnemers zich zullen melden. Zelf had ik een 60 tal verwacht omdat zaterdag de Jan Driegenloop was in Steenwijk, donderdag is er de Wiekloop in De Wijk, vrijdagavond de 1e Ronde van de Blesse en zaterdag de Olde Wierdenloop in Opende en zondag de 50 km in Assen. Maar toch 83 lopers op de lijst. Mooi begin van het loopseizoen in Diever en omgeving. De 20e Julli is er de Midzomeravondmarathon en de 27e de Hoeve aan den wegloop in Oude Willem, in augustus komen er nog twee op deze prachtige camping met eetboerderij De Hoeve.

Wij werken al heel lang samen met de Stichting Sport Promotie Diever. Toen we op Ellert en Brammert  Dieverbrug een caravan kregen gingen we daar campinglopen organiseren. Toen onder de naam van de Lange Afstand Tippelaars waarvan ik lid was en prestatietochten in Leeuwarden en omgeving en langeafstandlwandeltochten van Groningen-Leeuwarden 65 km. En Assen-Drachten-Leeuwarden 80 km. Ik snelwandelde toen ook nog erg fanatiek. Jan Blaauw was hier bij als persverslaggever en die had ik als jurylid bij de finish staan, Hij was van de Stichting uit Diever die toen al een paar brinklopen organiseerden. Daar wezen kijken en even later stond ik achter de microfoon. Zo is het gegroeid dus al meer dan 35 jaar. De Stichting is nu 25 jaar officieel ingescheven bij de kamer van koophandel. Ze organiseerden een triathlon en run-bike-run. Daar zijn de drie marathons voor in de plaats gekomen. Een fijne ploeg om mee samen te werken. Meindert Vellinga vroeger mede eigenaar van Ellert en Brammert is er ook nog bij.

Jordy Stam uit Diever, hij liep als heel klein jochie al mee, won de 10 km in 37.42 bij de vrouwen won Nynke de Lange 48.37 de 5 km was voor Jack de Jonge 18.28 Bianca Koppels snelste vrouw 26.57  Abe Elzinga 9.38 Tsjetty Visser was de snelste vrouw 11.48  op de 2½ km.

De Brinklopen worden gehouden op een 1250 meter lang stratenparkoers midden in het centrum vanaf de Brink bestaande uit klinkers en veel bochtenwerk. Geen snel maar wel pittig. Bij iedere ronde verzorging, water en sponzen, klokken bij  doorkomst en ik mag verslag doen. Tijden worden genoteerd en staan op www.dieversportief.nl Anneke en Freek zetten die nog dezelfde  avond op de site.  Toli Schanssema maakte een fotoreportage zie http://hardlopenmettoli.blogspot.nl/

Sportschol Avantri uit Wolvega was er met een gezellig groepje aanwezig. De 83 jarige Berend Schreuder uit Zweeloo was de oudste deelnemer.  Volgende week dinsdag de volgende Brinkloop. Start half acht  in het Dingspilhuus aanmelden tot voor de start, douchen en verkleden. Kosten maar een paar euro’s.

Sportgroet jan kooistra