16e BONIFATIUSLOOP DOKKUM

RECORD AANTAL DEELNEMERS 16e BONIFATIUSLOOP DOKKUM. DUITSE OVERWINNING OP DE HALVE MARATHON.

Foto’s Christiaan Valk

Al 16 jaar wordt in Dokkum de Bonifatiusloop georganiseerd, deze is ontstaan nadat de wielerronde de Woudenomloop vanuit Dokkum op hield te bestaan en ook de tijdloop die daarbij werd georganiseerd door de Loopgroep Dokkum en de SV Friesland.

Deze 16e editie werd georganiseerd door de Loopgroep Hugo Veenker, Loopgroep Dokkum in samenwerking met de SV Friesland. Een prima combinatie omdat er veel vrijwilligers nodig zijn, en de verenigingen zelf ook veel leden hebben die natuurlijk aan dit mooie hardloopevenement moeten deelnemen.

De weersvoorspellingen waren niet zo gunstig, regen en harde wind dat maakt in dit Noordoosten van Friesland het hardlopen pittig, immers er is veel open veld waar de wind de lopers het moeilijk maakt om tempo er in te houden. Ook was er dit weekend weer de trail op Ameland en heel veel lopers vinden dit aantrekkelijker om te lopen op een eiland dan op het vasteland en trails zijn helemaal populair onder de liefhebbers aantallen van 6 a 700 deelnemers zijn geen uitzondering meer.

Toch viel het met de weersomstandigheden mee, wel wind maar het bleef droog, een nieuw parkoers en voor de halve marathon 140 deelnemers aan de start, samen met de 10 km en 5 km en de jeugdloop stond de teller op ruim 1000 deelnemers en ook nog eens 200 wandelaars aan de start is een record deelname. Dat verdiend de organisatie ook, er worden kosten nog moeite gespaard om deze loop tot een succes te maken. Vrijdag wordt het plein voor de Bonifatiuskapel omgetoverd tot een vlaggenfestijn met vele tientallen vlaggenstokken met daarin de vlaggen van de sponsoren, ook de dranghekken om het plein worden voorzien van spandoeken en Univë plaatste twee bogen op het plein. Kabel Noord, de sponsor van de jeugdloop, zorgde voor hun boog bij start en finish. Hierbij muziek van de boerenkapel De Boljeiers uit Tijnje en muziek van Sportscom Winsum en verslag van Jan Kooistra zorgden voor een gezellige sfeer op en rond het plein en in het park.

Om kwart voor 2 gingen de eerste jeugdgroepen van start, voorop het eerste stukje met voorlopers en zodra iedereen op gang was mochten ze hun eigen tempo lopen, zo voorkom je valpartijen. Prachtig zo’n grote deelname van de jeugd. Gestoken in loopshirtjes al uitgereikt op school en lopen voor het goede doel en na de finish een medaille, bon voor heerlijk ambachtelijk ijs van bakker de Jong en vruchtendrank en fruit bij de verzorgingwagen van SV Friesland. Herman v.d.Heide van hoofdsponsor Kabel Noord gaf de startseins. Voor de laatste start werd de opbrengst van de sponsorloop bekend gemaakt en kreeg het jeugdsportfonds en Clowns4care ieder €335,00 aangeboden uit handen van Sytse Hellema voorzitter van de Bonifatiusloop.

De halve marathonlopers werden weggeschoten door de directeur van de Sionsberg Peter Walkens, de wandelaars finishten dit keer bij hem in de Sionsberg en dat was een succes en zeker voor herhaling vatbaar. Grote favoriet was Riekele Kobus, de SV Frieslandloper uit Leeuwarden is in vorm maar dit jaar waren er ook gastlopers van de LC.Fulda met een heel snelle atleet de 20 jarige Ilias Iman die een snelle tijd had staan van 1.11.00 en zou proberen deze tijd hier ook te lopen om de premie die hierop stond mee naar Duitsland te nemen en dat lukte hem ook. Riekele werd keurig tweede.  Dokkum heeft een vriendschapsband met Fulda.

De heilige Bonifatius kwam in 680 als Wynfrith ter wereld in het Engelse Crediton, werd in 754 vermoord bij Dokkum en begraven in het Duitse Fulda. Dat Bonifatius de link is tussen Dokkum, Crediton en Fulda is dus wel duidelijk. In de loop der jaren zijn er diverse contacten en uitwisselingen tussen de steden geweest, veelal ontstaan vanuit een particuliere achtergrond.

De deelnemers waren zeer te spreken over de organisatie, voorfietsers, nieuw en mooi parkoers, prima lauw water en banaan onderweg, overal verkeersregelaars en toeschouwers, tijdwaarneming bij start en finish door chip in het startnummer, prijsuitreiking direct na de finish voor de snelste drie, eindverzorging, thee, bouillon, vruchtendrank en fruit, vlot de uitslagen op www.uitslagen.nl door aanwezigheid van de beheerder hiervan Iwan Oprins. Bloemen en enveop voor de winnaars en voor al de deelnemers een herinnering.

Foto’s uitslagen en verslag op de sites www.bonifatiusloop.nl www.svfriesland.nl www.loopgroepdokkum.nl en www.lopenmethugo.nl

Uitslagen: 21 km: 1e Ilyas Iman Fulda 1.09.21 2e Riekele Kobes SV Friesland 1.10.17  3e Iwan Kamminga Aquilo 1.12.26 4e Hagos Berkane LC.Burgum 1.17.53 5e Henri Veldman AV Heerenveen 1.18.57

Vrouwen: 1e Inge v.Schaick Lionitas/SV Friesland 1.36.14 2e Jikke v.d.Berg AV Heerenveen 1.36.36 3e Liesbeth Hiddema Jirnsum 1.43.08 4e Sunam Ahmadi Leeuwarden 1.44.11 5e Hester Henstra Leeuwarden 1.46.28

9.8 km: 1e Paul Geertsma Lionitas  32.21 2e Jort v.Zutphen SV Friesland 33.52 3e Koos Jelmer de Vries SV Friesland 34.39 4e Maurice Kram Gron.Atletiek 35.30 5e Marten-Jan Ernst Damwâld 35.32