02-04-2022 Kleine Wielenloop

Zaterdag 2 april organiseerde de Sportvereniging Friesland hun 6e prestatieloop dit jaar, de Kleine Wielenloop in het Groene Stergebied in Leeuwarden.

De start en finish waren gepland bij de kiosk in de groene ster waar ruimte genoeg was om de verzorgingskar, toiletwagen en jurywagen te plaatsen en voldoende parkeergelegenheid.

De deelnemers waren verzocht zich van te voren op te geven dat kon tot de vrijdagavond maar je kon ook aan de start inschrijven voor extra inschrijfkosten.

Toermanager Christiaan Valk had er alles aan gedaan om een mooi afwisselende route uit te zetten die hij op het laatste moment moest aanpassen omdat er werkzaamheden aan de brug op de route waren.

De route uitgezet met krijtkalkpijlen en bordjes waar het te nat was om te pijlen deze lossen op als het gaat regenen of als de weg vochtig is.

Er komen steeds meer lopen op de hardloopkalender www.hardlopendnederland.nl en de zondags was er ook nog een loop in Leeuwarden, maar toch stonden er 151 deelnemers aan de start.

Voor de start werd er een ogenblik stilte gehouden met daarna applaus voor de op 90 jarige overleden Sietske Rijpstra van de AV Lionitas waarmee de SV Frieslandvrijwilligers heel lang mee hebben samen gewerkt.

Het was droog en met de zon er bij was het minder koud dan toen het bewolkt werd en de temperatuur ging zakken. Omdat het kouder was had de SV Friesland op de 3 verzorgingsposten lauw water om de dorst te lessen.

Na de finish is er altijd banaan, warme bouillon, water en vruchtendrank en dit keer ook warme poeiermolke wat bij dit koude weer past. Geen prijzen alleen voor de laatste loper een rodelantaarndragersbokaal.

Alie Gelissen uit Peize die de 15.7 km liep was de gelukkige ze had 1.49.20 nodig om deze afstand te volbrengen. Wie een medaille wilde kon die bestellen of aanschaffen na de finish. De jeugd kreeg meteen na de finish.

Speaker Herman Hoekstra nodigde de lopers uit om op 20 april weer aan de volgende SV Frieslandloop mee te doen, dat is de Bulleloop in Lekkum die start om 19.00 uur op het sportveld in Lekkum.

Hij bedankte Christiaan voor zijn grote inzet en al de andere vrijwilligers voor hun hulp bij de start en finish en onderweg op het mooie parkoers en de Gemeente Leeuwarden voor hun toestemming om deze loop daar te organiseren. De volledige uitslagen en fotoreportages links staan op www.svfriesland.nl