1ste Tulpenloop Sexbierum 29-04-2023

SPORTVERENIGING FRIESLAND ORGANISEERT KOMENDE ZATERDAG 29 APRIL DE 1e TULPENLOOP IN SEXBIERUM.

Toen we vorig jaar weer een bezoek brachten aan de tulpenvelden op de Hoarnestreek in Oosterbierum-Sexbierum-Pietersbierum kwam het idee bij me op wat zou het leuk zijn om hier een Tulpenloop te organiseren.

In eerste instantie gedacht dit te doen vanuit Oosterbierum maar het werd in overleg Sexbierum met start en finish bij de Voetbalvereniging A.V.C. Sportpark “De Lytse Trije” daar is veel parkeerruimte groot plein bij de kantine en gunstige plaats om de start en finish op te bouwen. Bij de voetbalclub kun je verkleden en douchen al hopen we dat de meesten al in loopkleding naar Sexbierum komen en er zijn toiletten in de kleedruimtes en bij de kantine. We hebben overleg gehad met de voorzitter van AVC en gaf na overleg met het bestuur die dit prachtig vond toestemming om gebruik te maken van hun accommodatie.

Vroeger organiseerden we samen met Jan v.d.Meulen in Sexbierum een trimloop, deze heb ik benaderd om met ons deze Tulpenloop te organiseren, hij kent de omgeving en dorpsgenoten en dat wilde hij graag doen ondanks dat hij ook een druk bezet man is als vrijwilliger en pake. Maar dit vind hij ook leuk voor het dorp. We hebben de gebroeders Tjibbe & Acronius tulpenbedrijf Hanenburg-Hettinga  gevraagd waar zij hun tulpenvelden hadden staan en of zij medewerking wilden verlenen en dat wilden ze wel, we wilden iedere deelnemer bij de finish een bosje tulpen uitreiken jammer genoeg is dan hun tulpenkas in Bitgum leeg en bestellen ze voor ons tulpen bij collega’s in Noordholland of in de polder.

We planden 29 april 2023 de 1e Tulpenloop, dan staan de velden in volle bloei alleen is het dan meivakantie en twee dagen na koningsdag.  Dus niet alleen een loop voor hardlopers maar ook een tocht voor wandelaars. In eerste instantie een melding gedaan bij de Gemeente Waadhoeke maar al gauw bleek dat er een vergunning nodig was dan kun je 500 lopers aannemen. Dat is gelukt en de Gemeente vond het zo’n goed idee dat zij de Tulpenloop met een subsidiebedrag ondersteunen. Heel fijn om zo te kunnen starten met dit nieuwe evenement.

De start van de 5 km hardlopers is 11.00 uur, de 11 km hardlopers 11.05 uur en de wandelaars achter de hardlopers van de 11 km om 11.15 uur je moet om 15 00 uur binnen zijn en het is verboden tussen de tulpen te gaan staan voor de foto. Tjeerd de Jong en Janke v.d.Schaaf zijn onze fotograven Jan Rossing  uit Emmen filmt de gehele route tijdens zijn loopt hij heeft camera op zijn hoofd.   https://www.facebook.com/jan.rossing.1

Jammer is dat er minder bereikbare bollenvelden zijn dan vorig jaar maar genoeg om van te genieten daarom hebben we de routes daar langs uitgezet. De 5 km werd 6.6 km voor de wandelaars de hardlopers kunnen kiezen voor de 5 km en gaan niet het rondje Pietersbierum lopen maar dat mag wel er staan verkeersregelaars om je te laten oversteken. De 10 km werd 11 km na verschillende aanpassingen maar deze zien meer tulpenvelden en mogen zelfs te hoogte van Roptazijl om een prachtig veld heen lopen over een brede strook grond alleen als het te drassig is lukt dat niet. Hier komt ook de verzorgingspost te staan met water en koek.

Bij de oversteek na plm. 1 km gaan de 5km en 6.6 km lopers rechts af richting Oosterbierum, dan 11 km lopers gaan linksaf. Er staan bordjes met 5 km of 10 km en krijtkalkpijlen met afstand op de weg. Bij regen lossen die op.

De E.H.B.O. afdeling Franeker heeft een evenemententeam die zullen ons in Sexbierum assisteren. Er gebeurd zelden iets bij onze lopen en mocht er onderweg wat zijn met iemand dan wordt die geholpen door lopers die ervaring hebben met eerste hulp en stoppen dan met verder lopen. Gebeurd heel enkel eens.

Het White Angels verkeers team en eigen gecertificeerde verkeerregelaars zorgen voor een veilige oversteek en sturen de auto’s naar de Juckemaleane 10 en 7B 8855 XE Sexbierum bij de kassen om te parkeren Johan Kooistra is daar om de chauffeurs hun plek aan te wijzen er is genoeg parkeerruimte daar maar de toegang van de dokken 7&8&9 moeten vrij blijven en je kunt binnendoor zo naar het sportveld. Bordjes geven de te rijden route aan.

Omdat op het 11 km parkoers er een stuk is waar geen tulpen staan hebben we Klaas en Anita Tolsma gevraagd daar met hun draaiorgel te gaan staan om muziek te maken.

Bij de start en finish hebben we een vergunning om te gaan speakeren en muziek te maken. De omwonenden hebben we via de huis aan huiskrant de UMKRANT laten weten dat er geluid is en dat hij deze zaterdag erg druk wordt in het dorp met lopers en auto’s .

Na de finish krijgt men dus een bosje tulpen, de wandelaars krijgen bij hun aanmelding een speciaal voor deze loop een door ons ontworpen keycord en daaraan kun je het visitekaartje aan bevestigen. Dit kaartje ruil je in voor tulpen of als je die wilt houden zetten we er een kruisje in het daarvoor gedrukte rondje op de kaart, de hardlopers leveren hun startnummer in voor tulpen. Dat nummer krijgen ze bij de aanmelding.  Iedereen noemt haar/zijn achternaam bij de aanmelding zo kunnen de vrijwilligers dat noteren/aankruisen. De namen hebben ze op alfabet.

Zo hebben we alles geregeld met veel vrijwilligers alleen het weer kunnen we niet regelen, we hebben genoeg poncho’s beschikbaar maar bij onweer gaan we niet van start.

Tot zaterdag in Sexbierum