04-09-2021 RCN de Roggebergloop

GROTE DEELNAME AAN DE 21e ROGGEBERGLOOP IN APPELSCHA 285 AANMELDINGEN.

Zaterdag 4 september organiseerde de LoopSportVereniging Invictus Oosterwolde/Appelscha de Roggebergloop vanaf de camping RCN De Roggeberg Appelscha. Dit doen ze al vele jaren vanaf 1999 samen met de Sportvereniging Friesland die ook hun helpt bij de RodeLoper Jeugdloop.

In 1999 bestond Staatbosbeheer 100 jaar en vroeg de LSV Invictus in dat kader een prestatieloop door het Drents Friese Wold vanuit Appelscha te organiseren die zij sponsorden. Dat nam de club met beide handen aan en vroeg de SV Friesland deze met hun samen te organiseren.  SV Friesland organiseert heel veel lopen heeft de ervaring en ook de materialen en vrijwilligers om een loop goed te organiseren. Nu 21 jaar later is die samenwerking er nog maar nu wel heel anders dan men vroeger kon organiseren. Nu het steeds drukker wordt met fietstoeristen wil Staatsbosbeheer liever niet dat de lopers op het fietspad lopen maar er naast op de zandpaden of bermen. Dat is bijna niet mogelijk omdat dit te zwaar wordt maar als er geen fietsers zijn loopt men op het fietspad en zodra er fietsers hun pad kruisen gaan ze op het zandpad lopen. Dat gaat prima zo ervaren de looporganisaties dit. Ook mag men geen mountainbike routes kruizen dus is het een puzzel om een goedgekeurde route uit te zetten. Gelukkig is dat zaterdag  dankzij routeuitzetters Mattie en Rink Post in Appelscha weer gelukt.

Natuurlijk zit men nog met de coronamaatregelen en daarop is de SV Friesland al lang op ingespeeld en met hun coronaprotocol en die van provincie, gemeenten en atletiekunie konden ze dit jaar al weer 13 loopevenementen organiseren.  Met een coronaproef ingerichte secretariaatswagen en verzorgingswagen heeft Christiaan Valk die van beroep in de evenementensector werkt met zijn bedrijf  Valk Event Productions) dat prima voorelkaar. Hij organiseert ook grote evenementen de nighttolightrun in Franeker, Leeuwarden en Sneek. De Sneekermeerrun bij De Potten en Santarun in Sneek. Hij haalde deze dag de voorpagina van de Leeuwardercourant met de mededeling dat hij geen mensen uit wil sluiten om deel te nemen aan de evenementen en kreeg veel positieve reacties op zijn uitspraken.

De deelnemers kwamen deze zaterdag uit alle noordelijke provincies maak ook van heel veel verder zelfs uit Limburg natuurlijk zitten die ook op de campings maar hebben er best een lange reis er voor over om deel te nemen. Immers zoveel lopen zijn er nog niet in Nederland. Volgende week is het wel erg vol op de kalender www.hardlopendnederland.nl en daarom had men de 10 van Boksum naar deze zondag verplaatst maar jammer genoeg waren daar te weinig vooraanmeldingen voor en heeft men deze geschrapt.

De lopers liepen met chip in hun startnummer die door Nico de man van de chip[tijdregistratie werden geregistreerd zodat men meteen de uitslag had en deze gepubliceerd op www.uitslagen.nl De lopers kregen 4 keer water aangeboden onderweg en na de finish was er bouillon, vruchtendrank en water. Hier leverde men het startnummer in en voor degene die dat had aangegeven was er een herinneringsmedaille.

Vol lof was men over de organisatie LSV Invictus&SV Friesland die zoveel werk had verzet om hen een mooie loop aan te bieden. De SV Friesland organiseert over 14 dagen, de 18e september de loop om ’t Bildt een marathon, 30 km , 21 , 10 en 5 km loop die start in St.Jacobiparochie de marathon om 11.00 uur de anderen een uur later zie www.svfriesland.nl

De Uitslagen 21e Roggebergloop 04-09-2021 Org. LSV Invictus&SV Friesland.

21 KM: 1e Benjamin Kok Jistrum 1.22.14  2e Johannes Postma Gytsjerk 1.22.54 3e Foppe v.d.Heide Drachten 1.25.30 4e Eduard Talstra Drachten 1.26.13 5e Stefan Biesheuvel Gieterveen 1.27.48 Vrouwen: 1e Rianne Haemsen de Boer Drachten 1.34.30 2e Erica Broekema Groningen 1.41.25 3e Minke Hell Suwald 1.48.01 4e Marieke Bruininga Emmen 1.51.29 5e Ester Loonen De Wilp 1.53.40

10.7 KM: 1e Arie de Jong Oosterwolde 40.48 2e Johan Hoogeveen Drachten 41.13  3e Folkert Visser Burgum 42.39 4e Rutger v.d.Meer Hurdegaryp 43.32 5e Gerrit v.d.Goot Eelde 45.03 Vrouwen: 1e Linda Eektimmerman Zwolle 47.04  2e Anita Lof Eelde 52.34 3e Josien Dummer Alkmaar 53.00 4e Simone Westerbeek Heerenveen 56.43 5e Marit Houtsma Ried 57.07

5 KM: 1e Gerko Floor Invictus 18.28  2e Marlo Post Appelscha 18.35 3e Jeroen Vochterloo Invictus 18.46 4e Bauke Tuiinstra Kootstertille 18.50 5e Etienne v.Zanden Appelscha 21.25 Vrouwen: 1e Angela Heida Wijnjewoude 22.37  2e Erica Verdergaal Leeuwarden 25.41 3e Wilma Stelpstra Leeuwarden 27.04 4e Kirsten Vos Oosterwolde 27.12 5e Tea Busstra Leeuwarden 29.12